söndag 9 september 2007

att rita en teckning

En kort kommentar av Lars Vilks teckningar på profeten Muhammed.

För att kunna förstå varför muslimer överallt i världen är så upprörda så måste vi först förstå deras tro. Islam. Och har man inte ens försökt förstå så tycker jag inte man har rätt att kommentera det hela. Precis som vi i västvärlden, där en stor andel är kristna, har våran tro och våran kultur. Precis så har även muslimer deras tro och deras kultur. En grundsten i deras tro är den heliga Koranen. Detta är motsvarigheten till vår Bibel. I denna heliga skrift så är en utav stolparna att profeten Muhammed EJ får avbildas. Detta är något muslimer i alla tider hållt starkt på. Lika starkt som kristna hållt fast vid att Jesus dog för förlåta våra synder.

Jag tycker att det är orespektabelt av Lars Vilks att komma på idén med teckningarna. Och jag förstår muslimernas ilska, trots att många kanske borde kontrollera den bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för orespektabelt med teckningarna? Muslimerna får väl rätta sig efter våra lagar och förordningar som vilken annan medborgare som helst. Vi har yttrandefrihet här, och den skall vi värna om. Tror du dom hade bojkottat socialkontoret om man hade satt upp muhammedteckningarna där? Knappast. Det är ok att dom bränner svenska flaggan och en docka av vår statsminister eller?

Mikaela Persson sa...

Som jag sa längst ner i mitt inlägg så är det självklart inte acceptabelt att använda våld. Men vi måste förstå att vi tror olika och har olika kulturer. Precis som att vi ska kräva av "dem" att de ska respektera "oss" så ska även de kunna kräva respekt från oss. Eller hur?