fredag 16 maj 2008

SEB, SD och svenska språket

Tydligen har det uppstått "problem" på SEB i Malmö. Kunderna har haft svårt att förstå de utländska banktjänstemännen. Hmm. Det kanske hade funkat med att öppna öronen och försöka lyssna?

Carina Herrstedt och Stefan Olsson (sd) skriver om detta på deras blogg.

Jag kommenterar:
"Jag känner snarare tvärtom, man kanske borde byta bank till just SEB?! Jag tycker det är en självklarthet att alla företag i Sverige har en policy att motverka mot diskriminering och att sträva efter en jämställd arbetsplats. I en jämställd arbetsplats finns både män och kvinnor, svenskar och invandrare. Det vore ju sjukt om arbetsplatsen endast bestod av vita, svenska män. För så ser inte Sverige ut idag."

24 kommentarer:

F sa...

jag diggar din nya design! du är så fin, miki!!!

Anonym sa...

Tror du på fullt allvar att det hjälper att lyssna när ett främmande språk talas och simsalabim så förstår du allt :-o

Mikaela Persson sa...

Anonymous:
Haha. Givetvis tror jag inte att man helt plötsligt kan förstå ett språk, det hade förvisso kunnat vara väldigt bra. Det jag menar är att många invandrare kan svenska och pratar svenska, men det är många som har svårt att förstå. Detta tror jag mycket har att göra med det faktum att de inte vill förstå. Precis som göteborgarna och 08:orna inte vill förstå mig.

Anonym sa...

Jag är skåning och bor i Norrbotten, och mig har ingen svårt att förstå. Ditt problem bottnar nog i hur du är som person.

Fröken Sverige sa...

Detta är fullständigt vansinnigt!

Detta med att böja och bända sig för invandrare (för det mesta muslimer) har gått sjukligt för långt!

SEB-banken ska exponeras. Det finns andra banker att vända sig till.

Och Mikaela: De flesta är drömmare som du, en tid i sitt liv. Tack och lov så växer de flesta upp förr eller senare. Hoppas det sker med dig med.

"svenska vita män". Jag vill INTE höra de orden uttalade med förakt en enda gång till! Förbannade rasistuppförande!

"svenska vita män" är de bästa män som finns. Demokratiska och jämnlika och kloka och sällan vålds- och brottsbenägna...

Det är VIDRIGT att höra "svenska vita kvinnor" uttala sig så. Du borde skämmas!

Åk ner till Mellanöstern och se hur mycket respekt du får där och hur mycket "mångfald" och respekt för att du är en otrogen som du får uppleva.

Försök att få jobba i en bank i Tehran med sommarlinne på dig och pratandes svenska....

Nej, då får du ta seden dit du kommer. Samma ska gälla här.

/FS

Mikaela Persson sa...

antiism:
Givetvis är det inte så att ingen utanför Skånes gränser förstår vad jag säger, men det finns ett fåtal som "låtsas" att inte förstå. Jag tycker det är beklagligt att du klankar ner på mig som person, när du aldrig träffat mig. Det känns faktiskt inte alls kul...
Vi må ha olika politiska åsikter, trots det tycker jag inte mindre illa om dig som person. Alla människor är lika värda och ska behandlas därefter. Med respekt.

Mikaela Persson sa...

Fröken Sverige: "svenska vita män". Jag vill INTE höra de orden uttalade med förakt en enda gång till! Förbannade rasistuppförande!

Mikaela: Rasistuppförande? Det hoppas jag verkligen inte att du tror om mig. Det jag försökte få fram var att de som lyft upp i samhället, de som inte drabbas av förtryck och diskriminering, är oftast svenska vita män. Kvinnor har fortfarande svårt att ta plats, de har lägre lön och behandlas annorlunda jämtemot männen. Mörkhyade diskriminras fortfarande på arbetsmarknaden, i skolan och på krogen. Jag menade givetvis ”svenska, hetro, män”. För personer med annan sexuell läggning än hetro hamnar också utanför normen och diskrimineras därefter.

FS: Det är VIDRIGT att höra "svenska vita kvinnor" uttala sig så. Du borde skämmas!

M: Jag skäms inte. Jag tycker snarare det borde anses som positivt att en ung tjej vågar uttrycka sina åsikter. Jag uppmuntrar unga att involvera sig i politiken. Jag tycker det är beklagligt att det inte kan uppskattas, trots att vi har olika politiska åsikter. Jag tycker det är bra att du vågar tycka och tänka högt, och det respekterar jag dig för.

FS: Nej, då får du ta seden dit du kommer. Samma ska gälla här.

M: Seden dit du kommer? Det innebär ju att engelsmän kan äta mince pies vid jul, muslimer fira ramadan och amerikaner ha thanksgiving. I Sverige.

Anonym sa...

Mikaela, jag dömmer inte dig. Trots min politiska uppfattning som alltid beskrivs som främlingsfientlig och rasistisk utav multikultilobbyn, så skulle och har aldrig någonsin jag skrivit eller bedömt någon efter deras ras eller hudfärg. Och varför har jag inte gjort det Mikaela? Jo därför att det har inte med individers ras eller hudfärg att göra med hur man är som person!

Jag respekterar din politiska syn och din kamp för dina åsikter, men att benämna någon vid sin ras eller hudfärg är att gå för långt. Dom som använder sig utav sådant larv är Nazzar med sitt skitsnack om att den ena rasen är bättre än alla andra osv. Sådant trams höll dom etablerade partierna också på med förr i tiden genom sin rashygieni, och likaså vissa dårar i SDs begynnelseår.

Mikaela jag tror inte på att "vita" kvinnor eller män skulle vara varken bättre eller sämre än mongoler, svarta eller andra. För mig bottnar problem i medeltidstänkande religoner och mansdominerade kulturer. Oftast förekommande inom Islams värld.

Jag kan räkna upp ett stort antal situationer där sk "svenska vita män" blir både diskriminerade och förtryckta i olika situationer. Speciellt för oss som är pappor och vill ha våra barn på lika villkor som mammorna. Men till vilken nytta skulle det göra då jag inte kan dra upp enskilda fall pga sekretess osv?

Jag är själv en man som vill se total jämlikhet mellan könen i alla lägen (även inom vårdnadstvister med barn). Men när man hör påhopp som "vita män" osv, så undrar jag om det inte är på tiden att stå upp för mitt egna kön? Nej Mikaela...skräm inte bort oss sk "vita män" som vill se jämlikhet mellan könen på alla plan, med manshatande och rasrelaterade ettiketter. Ett tips till dig Mikaela, gå in på fulbloggen "Odens Hundar", och diskutera med tommy Funebo. Han är hatisk i manisk form emot allt som har med jämlikhet mellan könen att göra. Och diskuterar du sedan homofrågor med denne så har du en fiende som kommer förfölja och förtala dig resten utav ditt liv ;)

/Antiism

Mikaela Persson sa...

Antiism:
Jag beundrar dig för att du vill leva ett jämställt liv! Jag blir lika glad varenda gång jag hör en förälder som vill vara hemma lika mycket som den andra partnern. Det är ju trots allt barnens bästa vi vill ha, och därav tror jag det är av största vikt att man delar på vårdnaden i alla barnens situationer. (oavsett om man lever ihop eller isär).

Jag tror jag undviker att gå in på "fulbloggen", det är dumt att kasta sten i glashus...

Ha en underbar helg, för nu blir det slappande för min del. :)

Anonym sa...

Usch nu har man hittat en miljöpartist som är ännu mer blåst än Maria Ferm...

Att anställa invandrare före svenskar, eftersom man har en "mångfaldspolicy" är ren rasism... Kan tänka mig att det hade blivit ett jävla liv från dig om det varit så att banken haft en policy att anställa svenska vita män före andra grupper?...

Är det så svårt att fatta att anställning inte ska ske pga kön, läggning eller etnicitet...

Mikaela Persson sa...

Anonymous:
Givetvis ska den som är bäst lämpad för jobbet anställas. Oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning, ålder etc.

Jag blir glad av att jämnföras med Maria, hon är en klippa! You made my day, TACK!

Anonym sa...

Läs lite informella bloggar så får du se hur det står till med er gröna politik....

högerkanga2
Fria Nyheter

I Mitt Sverige

Kritikern

Anonym sa...

Miljöpartiet är ganska känt för att dra åt sig filurer som inte accepteras eller "passar in" i andra partier.

Jag ser nu att Mikaela Är kristen också, det gör saken ännu värre. Här har en massa religiöst baserade villfarelser gått in i skallen på henne, tyvärr.

Anonym sa...

Angående religiösa personer och trovärdighet....


Vad skulle en objektiv antropolog som stötte på följande trosuppfattningar
vid en fältundersökning dra för slutsatser?

1. En gång för länge sedan födde en jungfru ett barn av mankön utan att någon biologisk far var inblandad.

2. Som vuxen kallade den faderlöse på en vän vid namn Lasarus, som hade varit död så länge att han börjat lukta, och Lasarus återvände genast till livet.

3. Den faderlöse mannen blev själv levande efter att ha varit död och begraven i tre dygn.

4. Fyrtio dagar senare steg den faderlöse mannen upp på toppen av ett berg och försvann sedan fysiskt upp i himlen.

5. Om man privat mumlar tankar tyst för sig själv hör den faderlöse mannen och hans "far" (som också är han själv) vad man tänker och reagerar på det. Han kan samtidigt höra vad alla andra människor i världen tänker.

6. Om man gör något orätt, eller något gott, ser samme faderlöse man alltsammans, även om ingen annan gör det. Man kan bli bestraffad eller belönad därefter, även när man har dött.

7. Den faderlöse mannens jungfruliga mor dog aldrig utan "upptogs" fysiskt i himlen.

8. Om bröd och vin välsignas av en präst (i katolska kyrkan - enbart en manlig präst duger) "blir" de den faderlöse mannens kött och blod.

Anonym sa...

Mikaela om du nu anser att man ska anställa den bäst lämpade så bör du ju bojkotta SEB, då de hellre anställer pga "ras" än pga meriter/kunskaper ...

Själv tycker jag att det ska vara ett krav att personen som svarar i telefonen ska kunna göra sig förstådd, men det tycker uppenbarligen inte du...

Anonym sa...

Och maria Ferm är ett jäkla skämt precis som resten av miljöpartiet... Skrattade gott åt henne på torget i Vellinge när hon stod och skämmde ut sig...

Anonym sa...

Jagtycker synd om dig, du verkar inte ha blivit vuxen.

Som någon undrade, lever du på samhällets stöd eller arbetar du och betaler skatt?

Anonym sa...

Troligenså är Mikaela Persson ännu en bidragsparasit

Adde sa...

Som kommentarerna ovan visar (de flesta iaf) så viker Sverigedemokraters rationella argument undan för personpåhopp i plump form, ofta om saker som inte alls har något att göra med sakfrågan. I detta fall dras religion, mellanöster-bors kvinnosyn och eventuella bidrag upp i en fråga som handlar om hur en bank anställer sina tjänstemän. Typiskt högerpopulistiskt beteende tyvärr, samma plumpa förolämpningar, och samma nedlåtande attityd mot individer som vill göra någon skillnad. Det halvdesperata försöket att måla ut Mikaela som rasist genom hennes användning av ordet "vit" visar väl bäst på det.

Jag skulle nog vilja gå så långt att påstå att det är en medveten taktik bland högerpopulister att använda sig av medvetna feltolkningar, förolämpningar och helt osakliga referenser till Mellanöstern, just för att trycka ned de som inte tycker som de själva gör. Tråkigt, men jag hoppas att du, Mikaela, inte tar alltför illa vid dig utan fortsätter ditt eminenta bloggande. :-)

När det gäller sakfrågan så tycker jag Sverigedemokrater fortsätter skrapa på ytan när det gäller problematiken i integrationsfrågor. Det är ett problem att "invandrare går på bidrag" och att "invandrare är kriminella" men så fort någon försöker lyfta sig ur den situationen blir de påhoppade! Om en nysvensk inte får en chans att lära sig svenska, genom att komma ut på arbetslivet, hur ska hen då kunna ta sig ur en segregerad situation?

Invandrare är en marginaliserad grupp på arbetsmarknaden, och ska prioriteras före andra, när kompetensen är densamma. Precis som kvinnor (juridiskt kön), samt unga och äldre människor, bland andra. Att hävda att invandrare bara går på bidrag, men samtidigt vägra dem en chans till ett jobb som tar ett tag att lära sig, visar tydligt på sverigedemokraters vilja att ta bort alla lösningar på integrationsfrågan tills det bara finns en "lösning" kvar: Att köra ut dem.

Andreas Petersson
Smålänning i Norrbotten, och därmed mycket erfaren när det gäller spåksvårigheter

Abstrus sa...

Är det inte meningen med integration att människor som flyttar till Sverige ska vara del av det svenska samhället? Hur kan man vara medlem i det svenska samhället om man inte kan göra sig förstådd med det svenska språket? Man kan ju inte anställa personal på en bank med motiveringen att invandrare ska kunna prata sitt hemspråk. Vidare vad händer med svenskarna? Jag skulle själv ha väldigt svårt att känna tillförsikt gentemot min bank om jag inte skulle kunna konversera med dess personal på ett vettigt sätt och är det inte viktigare att man känner tillförsikt till sin bank än att banken är mån om att kvotera in invandrare? Kvotering som sker på svenskarnas bekostnad. Den som är bäst lämpad för jobbet är väl rimligtvis också den som ska få jobbet!

Jag skulle inte ha något emot en person som är invandrare eller som har invandrar bakgrund på min bank, så länge denna talar flytande svenska. De invandrare som jobbar på denna SEB bank verkar ju ha allvarliga brister i denna färdighet. Detta tjänar ingen på. Kunderna får sämre förtroende till sin bank och bankerna riskerar att förlora kunder p.g.a. detta.

Varför ska svenskarna betala hemspråks undervisning till invandrarnas barn? Det finns inget som helst mening med detta. Varför istället inte lägga dessa pengar på vidare utbildning i det svenska språket då det är det språket som talas i det svenska landet Sverige?

Abstrus sa...

"Mörkhyade diskriminras fortfarande på arbetsmarknaden, i skolan och på krogen." Mikaela Persson.

Att mörkhyade diskrimineraras på arbetsmarknaden finns det många orsaker till. T.ex. Stora kulturella skillnader, språksvårigheter, inte rätt utbildning men självklart även ren och skär rasism, tyvärr. På vilket sätt menar du att mörkyade diskrimineras i skolan? I Sverige har alla möjlighet att få EXAKT samma utbildning. Alla går årskurs 1-9 helt gratis. Även Gymnasiet är helt gratis. För universitets/högskole studier har alla rätt till att få studiemedel, så snälla förlara för mig hur mörkyade diskrimineras i skolan?!

Angående diskriminerning på krogar. tanken har aldrig slagit dig att religösa muslimer inte dricker alkohol? På vilket sätt ska då en krögare tjäna pengar på dessa gäster? Om en krog i stort sett alltid blir full, vilka gäster tror du man helst släpper in, gäster som "super" eller gäster som på sin höjd tar ett glas vatten? Tilläggas bör väl även att inom krog/resturang branchen finns det VÄLDIGT många med invandrar bakgrund, även dessa "diskriminerar" mörkhyade (läs araber) av den enkla anledning att dessa inte medför någon större vinst. Snällla du Mikaela öppna ögonen lite. Du måste tänka själv, läsa mellanraderna. Du kan inte bar a svälja den "sanning" som media ger dig och inte heller blint följa de anvisningar som ditt parti ger dig angående invandring.

danpark sa...

Vad fint, nu kan ju invandrare råna en bank som förstår deras eget språk och maskeringen är självklart burka.
Men varför nekades jag jobb på SEB? de sa något om min KuKluxKlan dräckt men den ingår ju i min religion, jag ska anmäla dem till DO, eller det kanske är lagligt att diskriminera kristna?

Adde sa...

Abstrus...

Att komma ut på arbetsmarknaden är en form av utbildning i det svenska språket. En utbildning som dessutom är gratis. Men om invandrare inte ges chans att komma ut på arbetsmarknaden riskerar de att glida djupare ned i misär och segregering.

När det gäller hemspråk tycker jag det är viktigt att alla lär känna sin egen kulturella bakgrund, i den mån det är möjligt. Jag tycker om att fördjupa mig i mina rötter, och tack vare bra släktforskning vet jag varifrån jag kommer. Att besöka mina hemtrakter och liknande är värdefullt för mig, och säkerligen ännu mer värdefullt för människor som ofrivilligt tvingats fly från sitt land.

Betyg. Invandrare diskrimineras genom felaktiga betyg. Det torde vara uppenbart för den som läser mellan raderna, som du enligt egen utsago gör.

När det gäller diskriminering på krogar: Det var nog det konstigaste inlägget jag läst på väldigt länge. För det första, alla "mörkhyade" är inte muslimer, för det andra nej, alla muslimer avstår inte från alkohol, för det tredje, med samma retorik skulle man ge krogen rätt att diskriminera folk som inte har på sig de senaste märkeskläderna, eftersom de inte lär spendera lika mycket; något som jag tvivlar på att du skulle tycka var rätt. Men om du trots allt gör det... Då tror jag inte vi kommer längre i den här diskussionen.

danpark sa...

Har du hört talas om Stureplan? Stockholm? Självklart väljer krogarna vilket klientel de vill ha och då går de efter klädsel. Men varför överhuvudtaget gå till ställen där man inte blir insläppt? man lär ju ändå inte trivas där.