onsdag 28 maj 2008

burj dubai

När jag var i Dubai för 1½ år sedan möttes jag av en enorm stad med en massiv negativ inverkan på miljön. Bara idiotidén att ha en skidanläggning mitt i öknen säger sitt. Vilka enorma resurser detta måste kräva. Och vad mycket den inhemska befolkningen lär lida. Dubai och Förenade Arabemiraterna styrs av några bröder som har så äckligt mycket pengar. Pengar de använder för att köpa fotbollsklubbar, privata jetplan, kryssningsbåtar, palats, bilar, smycken etc etc. Vilket jag tycker är helt sjukt. Tillbaka till Dubai... Dubai är en stad som har det mesta, vilket i sig känns lite fel. Dock är det ett ställe på jorden värt att besöka. Fast det känns fel, hela systemet. Usch.

Det senaste påhittet i Dubai är som ni säkert vet att de ska bygga världens högsta skyskrapa. Redan ny är byggnaden högst i världen, och än är det inte färdigbyggt. 600 meter upp i luften. Jag hade fått panik.

Fakta: Burj Dubai

  • Hissarna kommer att vara de snabbaste i världen: 18 meter per sekund.
  • Servicehissarna kommer att klara 5 500 kilo.
  • När det blir som varmast i Dubai kommer tornet att kräva 10 000 ton kylvatten i timmen.
  • 946 000 liter vatten beräknas gå åt varje dag.
  • Det elektriska behovet kan jämföras med 360 000 glödlampor på 100 watt – tända samtidigt.
Källa: Aftonbladet.

Inga kommentarer: