torsdag 15 maj 2008

feministisk musik

Jag har märkt på sistonde att jag påverkas väldigt mycket av vad jag lyssnar på. Ett utav de mest klara tillfällena är då jag under förra våren varje morgon vaknade till att låten Fix you med Coldplay spelades på min mobil. Jag sover oftast väldigt "lätt" och vaknar därför av minsta ljud. Därav hinner jag sällan komma så långt i någon sång, inte ens när Coldplay sjöng för mig. Dock hann de sjunga "When you try your best but you don't succeed." (vilken låten börjar med, inget klinkade innan). Dessa ord förföljde mig, där jag helt enkelt hade svårt att kämpa mig igenom dagen. Mitt självförtroende var minimalt och jag mådde riktigt uselt. Sen lyssnade jag på låten i vaket tillstånd, och tyckte det var märkligt att de sjöng precis så som mina tankar gick. Att jag gjorde mitt bästa, men att det inte räckte till. Jag bytade sång, och blev efter bara ett par dagar en mycket gladare och härligare människa.

Alexander Chamberland bloggar just nu om de 25 bästa feministiska artisterna. Följ hans lista!

(det kommer jag göra för att bli en bättre människa)

2 kommentarer:

F sa...

det är frågan om man blir en bättre människa av feministisk musik?!
:P

Mikaela Persson sa...

Jag tror mycket väl att man blir en bättre människa av feministisk musik, iallafall om man fungerar som jag. Som påverkas av musiken jag lyssnar på, och därav fylls av bra kunnande (feministiska åsikter och tankar).