söndag 28 september 2008

ecuador går till historiskt val

När jag var i Ecuador i somras så pratades det mycket om den nya konstitutionen som höll på att tas fram. Över 150 punkter skulle den nya grundlagen innefatta, och ecuadorianerna skulle folkomrösta om samtliga förslag i klump. Något som kan fälla 1,5 års arbete. Kontroversiella förslag som fri abort och rätt för icke-hetro par att gifta sig är två av förslagen. För ett land där katolska kyrkan har stort inflytande är dessa två förslag tvärtemot vad kyrkan, och därav stora delar av befolkningen, tycker. Tyvärr.

I sammanhanget kan det tas upp att jag var på plats den kväll då konstitutionen fattade beslut angående samkönade äktenskap. Jag var i Montecristi, där konstitutionen numera har sitt hem, för att besöka några vänner. Jag och Johanna begav oss upp på berget för att beskåda byggnaderna. Det vi inte visste var att det pågick sammanträde på insidan, och att vi skulle bli bemötta av 100-talet demostranter och 50-talet poliser på väg ner. Det var ruskigt obehagligt. Men vi lyckades smita förbi. Min puls har nog aldrig varit så hög.

Idag har det varit folkomröstning, och resultatet kommer att komma nu ikväll. Jag hoppas, för Ecuadors bästa, att det går igenom. Läs mer på DN.

1 kommentar:

Emma Grön sa...

Trevlig blogg, Mikaela.

Nu är du länkad till.

Hälsn. Emma, Örebro län