onsdag 9 april 2008

samlevnadsbalk

Okej. Jag är nog ute på djupt vatten. Jag tänkte ge mig på att kommentera en utav de frågor som de Gröna driver i riksdagen. Införande av en samlednasbalk, och därmed avskaffandet av den nuvarande äktenskapsbalken. Dagens äktenskapsbalk sätter stopp för par av annan konstellation än man + kvinna. Detta innebär att en person med ett kvinnligt biologiskt kön inte kan gifta sig med en person av samma biologiska kön, etc. Införandet av en samlevnadsbalk istället för en äktenskapsbalk skulle innebära att man skiljer äktenskapet från det religiösa och romantiska från det juridiska. Detta skriver Jakop Dalunde och Maria Ferm om i gårdagens Brännpunkt på Svenska Dagbladet.

Jag anser att det är fel att så många par i vårt land inte har en juridisk trygghet, på grund av den svenska lagstiftningen. Om vi inför en samlevnadsbalk öppnar det dörrar för alla att ha en trygghet i den relation man lever ihop med en annan person. Oavsett hur denna relation ser ut. Jag tycker inte det är Svensk lags uppgift att bestämma vilket sätt som är rätt eller fel att leva. Jag tror att var och en kan ta ansvar för sig själv och sitt sätt att leva sitt liv.

Inga kommentarer: