tisdag 1 april 2008

politik - idrott - os - tibet

Jag har väntat länge med att skriva detta inlägg. Mest för att jag inte är helt säker på hur jag står i frågan. Eller jag kanske ska säga frågorna? Många skriker bojkott så fort det talas om OS i Beijing till hösten. Att idrottarna, SOK och Sverige som nation ska bojkotta hela arrangemanget. Grundtanken håller jag med om, varför stödja genom sitt deltagande en nation som skiter i de mänskliga rättigheterna? Däremot tror jag inte att en bojkott skulle påverka så värst mycket. Speciellt inte om den kommer från lilla Sverige. Kina skiter lika mycket i oss som de skiter i sina invånade. Och jag tycker inte det är rätt att utnyttja professionella idrottare som kämpat hela sitt liv för att föra fram ett politiskt budskap. Det får politikerna i Sverige stå för. Och i spetsen för detta bör vår statsminister Fredrik Reinfeldt stå.

Peter Eriksson, språkrör för de Gröna, manar Kina till öppenhet och dialog. Det känns som ett sundare alternativ än att bojkotta hela äventyret.

Inga kommentarer: