torsdag 3 april 2008

barnarbete

Efter att som vanligt läst min kära vän Filippas blogg idag kom jag på att jag tänkte skriva om något så kontroversiellt och jobbigt som barnarbete. Filippa skrev idag om de solglasögon hon köpt på Indiska. Väldigt snygga glasögon, skall tilläggas. Vad jag då kommenterade var att de var köpte på Indiska, en affär jag valt att inte handla på då de använder sig av barn för att producera deras varor. Något jag tycker är fel. Men så enkelt är det ju faktiskt inte. I många familjen handlar barnens arbete om en ren överlevnadsfråga både för barnet själv och för familjen i sig. Det är nog snarare där problemet ligger, att så många i vår värld är så fattiga att de inte kan försörja sina barn och sig själva. Jag stjäl ett citat från Rädda barnens hemsida.

"Det finns ingen frihet från det här arbetet så länge jag

inte blir fri från skriken i min tomma mage."


Det gör ont att läsa det. Men jag tror det kan vara viktigt att veta. Viktigt att veta att alla inte har det som vi. Och framförallt tror jag det är viktigt att göra något åt det. Att ta ansvar för sig själv, men även för alla andra på denna jord. Att hjälpas åt. Att visa solidaritet.

Tillbaka till Indiska. Enligt Indiska själva, som kanske inte är den mest trovärdiga källan?, så sägs det att de ihop med en organisation vid namn Friends of Peace Trust, arbetar med flera sociala projekt. Mer om det läser ni här. Nu är jag då väldigt kluven. Vem ska man lita på, vart ska man vända sig? Jag tänkte höra runt med folk för att se vad som kan vara sant. Vad tycker ni i frågan?

1 kommentar:

F sa...

okeeeej. diskussionen fortsätter väl här då ;)
asså. vad jag fått höra är de värsta kedjorna i Sverige, Lindex, Esprit och nån mer, som verkligen toppar de värsta av de värsta med barnarbete. Vad jag vet så fanns inte ens Indiska med på den listan. Och H&M? Alla diskussioner kring H&Ms barnarbete och att man ska bojkotta hit och dit. Man får väl välja sina strider antar jag. Allt kan man inte bojkotta eller välja bort.
Så jag tycker i alla fall att den här frågan är väldigt svår...