onsdag 28 januari 2009

jag blir så arg

Jag blir så arg när jag läser de ord vår "kära" Birger Schlaug skrivit om Zaida. Det är inte konstigt att någon ska ta illa upp när en intellektuell, framåtsträvande och drivande KVINNA står ut ur mängden och vågar ta plats. Det är ju så mot de normer vi har i vårt samhälle. Det är inte okej att en kvinna får tycka och tänka, men okej. Nu är det så att kvinnor faktiskt får arbeta i vårt land. De har rösträtt. Och 47 % av Sveriges riksdagsledamöter är kvinnor. Great! Men när en kvinna marknadsför sig själv i positiv bemärkelse, då har vi gått för långt.

KEEP UP THE GOOD WORK, Zaida! Du är grym!
Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Birger Schlaug sa...

Ojdå, det blev en del beska kommentarer på min blogg efter det att jag skrivit om personval. Dock inte av Zaida, vilket jag mer än väl förstår, hon vet förstås att om man sticker ut hakan i en personvalskampanj så får man tåla kritik för densamma.

Själv ogillar jag personval, och än mer personvalskampanjer som bygger på temat jag är bäst. En av tankarna bakom bildandet av mp var just att minska personfixeringen och betona politiken - bland annat i reaktion mot moderaternas kampanj Rösta på Gösta, Ulf Adelsohns presidentstilskampanj och tjafset om Palmes person snarare än om sossarnas politik.

De som tror att jag skulle reagera för att det är en ung kvinna som sticker ut hakan är ute i ogjort väder. Det var inte så många år sedan, trots allt, jag fick en väldig massa skit - och jag betonar väldigt massa - av äldre gentlemän såväl som av kvinnor i mer mogen och erfaren ålder för att jag stöttade unga kvinnor som gjorde ett kanonjobb i en gubbig politisk riksdagscirkus. Skit får man ta. Då hette det att medelålders män stöttade yngre kvinnor på grund av att de var unga och snygga - jag har en hel samling av sura mejl med den inställningen sparade...

Personval är, precis som Zaida inser till skillnad från hennes stöttare, värt att diskutera i sak. Och jag tar mig friheten att tycka att hennes kampanj gör mig starkt negativ. Andra reagerar positivt. Vilket väl är syftet.