torsdag 24 maj 2007

kan detta vara rätt?

Min mamma har under flera år varit deltidssjukskriven på grund av det dåliga skick hennes kropp finner sig i. Efter att ha jobbat ett fåtal timmar är hon sedan slutkörd när hon kommer hem från jobb, hennes kropp fixar inte att jobba mer än de fem timmar hon jobbar fyra dagar i veckan. Trots detta ska nu Försäkringskassan göra en utredning, och kolla hurdan min mors arbetsförmåga är. Läkare, naprapater och annat duktigt folk har sedan länge dömt bort mammas kropp. De är förundrade att hon ens orkar jobba.

Men, som jag sa. Försäkringskassan ska göra en utredning, och har ny placerat mamma på ett HELTIDSjobb i Arlöv. Att komma till Arlöv tar en timme och tjugo minuter om man åker kollektivt, dryga halvtimmen med bil. Min mamma kan dock inte ta bil på grund av de risker som finns i hennes hälsotillstånd. Nu är det alltså så att mamma ska jobba åtta timmar var dag + 3 timmars färdresa till och från jobbet. De tjugo timmar hon tidigare jobbade har dubblats till fyrtio och till det lägger vi till 15 timmars kollektivt resande.

Hur mamma ska orka vara igång 55 timmar i veckan, när hon tidigare knappt fixar 20 timmar är för mig oförståeligt.

Fast det kanske är bra att slita ut all kraft som är kvar så att hon kan bli placerad i vården helt och hållet, för det kostar ju inga pengar alls...


Jag blir så trött...

Inga kommentarer: