onsdag 30 maj 2007

ekologiskt såklart!

Igår var jag på ett jättebra seminarium som miljöförvaltningen i Landskrona och Ekologiskt marknadscentrum arrangerade. Det började lite trevande klockan nio på morgonen, vi som kom inspringandes i sista stund fick ta en stol och tränga oss in så gott det gick. Vi blev indelade i fem grupper. Grupp nummer fem fick sedan ta del av 16 stycken äpplen. Grupp 1-4 fick dela på 4 stycken äpplen. Detta för att visa på den ojämna fördelningen vi har på världens resurser. Jag hade hoppats på att de skulle gå djupare in på ämnet, nu när de väl touchade det. Men tji fick jag.

20 % av jordens befolkning förbrukar 80 % av jordens resurser...
Rättvisa?

När vi inför förra nämndmötet hade fått inbjudan så lämnade Lisa Flinth (fp) snabbt över den till mig. Det var ganska självklart i sammanhanget vem som skulle gå på seminariet. Min motion om Fairtrade City har ju blivit inlämnad i fullmäktige och jag tänker fortsätta belysa dessa frågor.

Seminariet hette "Halva tallriken ekologiskt 2008". Det är det mål Landskrona kommun satte 1999. 50 % av allt som inhandlas inom den offentliga sektorn i Landskrona, vilket även inkluderar våra skolor, ska vara ekologiskt odlat. Jag är imponerad att vi redan är uppe i 30 %, och det ska bli intressant att se nu på slutspurten. Kommer vi att lyckas?

Jag och Lisa var de enda politikerna som var samlade, tillsammans med ett 40-tal rektorer, miljöansvariga, kokerskor och produktionsansvariga. Det var grymt kul att sitta där som politiker. Att få komma nära de som jobbar ute på verksamheterna och höra deras åsikter. Det kommer jag definitivt ta med mig.

Nu är det dags att äta. :o) Blir lite småhungrig när man sitter och skriver om mat ju.

Inga kommentarer: