söndag 5 april 2009

pragmatisk

Denna helg har jag varit på två väldigt viktiga möten. Först möte med Förtroende rådet som är en länk mellan riks och lokalavdelningarna i Miljöpartiet de Gröna. Ett mycket bra möte som var väldigt givande. Raskt begav jag mig sedan från kansliet på Pustegränd till Riksdagen, där Grön Ungdoms förbundsstyrelse sammanträdde sedan några timmar tillbaka. Jag har helt enkelt spenderat fredag, lördag och söndag ihop med toppen i både de Gröna och i Grön Ungdom. Det hade fallit sig logiskt om det varit ihop med moderpartiet jag hade haft det svårt att hänga med i diskussionerna. I vart fall vad gäller användning av vissa ord. Men så var inte fallet. Det var Grön Ungdoms Förbundsstyrelse som använde sig av de mest märkliga termer. Ord jag aldrig någonsin använt själv. Ett av dessa var pragmatisk.

Jag slog precis upp ordet pragmatisk i Wiktionary. Visst har jag förstått innebörden av orden i de diskussioner vi haft, men inte riktigt kunnat komma fram till en definition. Jag är fortfarande inte helt övertygad om vad ordet faktiskt innebär, trots beskrivningen nedan. Men jag tror det går att vara politiskt aktiv och ändå kunna kommunicera med ord som varje person i detta land förstår.

Pragmatisk
som inte låter abstrakta idéer (känslor, ideologier, etc.) stå i vägen för möjligheten att åstadkomma något i praktiken

Inga kommentarer: