söndag 26 april 2009

idag skriver jag i HD/Landskrona Posten

Idag publicerades min debattartikel om Sverigedemokraternas motion om att avveckla modersmålsstödet i förskolan.

---------------

Behåll modersmålsstödet i förskolan

Jag skriver dessa rader med anledning av Sverigedemokraternas motion om att avskaffa modersmålsstödet i förskolan. Att jag som miljöpartist står långt ifrån Sverigedemokraterna rent ideologiskt är inget nytt. Vi drar åt helt olika håll i de flesta frågor, men det är lite av charmen med politik. Flera olika röster som har olika vägar de tror är det bästa för världen. Som politiker arbetar vi utefter en övertygelse om att en annan värld är möjlig och vi har olika föreställningar om hur den andra värld bör se ut.

Jag liksom motionärerna har valt att arbeta politiskt i Landskrona, bland annat gör vi detta genom att lägga politiska förslag om vad vi anser är Landskronas bästa. Dock ifrågasätter jag tanken bakom denna motion. För jag är övertygad att avskaffning inte är det bästa för de 217 barn i förskolan som får modersmålsstöd. Detta skulle nämligen innebära att dessa barn i en tidig ålder skulle mista år av möjligheter att utveckla ett språk. Mista en möjlighet att inte bara ha ett språk, utan två och kanske tre språk.

I en globaliserad värld vore det förödande om vi hindrade våra medborgare att bli flerspråkiga. Det må vara så att jag inte förstått bakgrunden till motionen, men av det jag kan utläsa så handlar det delvis om ekonomiska vinster. Ekonomiska vinster. Barn- och Ungdomsnämnden har för 2009 en budget på 635 miljoner kronor. En avveckling av modersmålsstödet i förskoleklassen skulle göra att vi ”tjänade” 750 000 kronor. Modersmålsstödet motsvarar alltså 0,012 % av budget. Vi snackar småsummor i kommunens största förvaltning. För mig handlar inte politik om pengar, utan om att verka för mina medmänniskors bästa.

Sverigedemokraterna ställer sig frågande till att skilja barn med svenska som modersmål från barn med annat modersmål än svenska redan i förskolan. Dock är det ju så att det är i de tidiga åren vi som människor utvecklar vårt språk, det är där grunden läggs inför framtiden. Ens modersmål är också ens känslospråk. Det är på ens modersmål vi tänker, känner, drömmer, fantiserar. Att hindra våra barn att få stöd i sitt modersmål i förskolan skulle innebära att vi hindrar dem att formas som individer, de finner ingen trygghet i det nya främmande språket kallat svenska. Vilket kommer hindra dem i inlärningen av dels svenska som språk men även andra skolämnen. Något sådant vill inte jag stå bakom, och jag hoppas jag har fler på min sida. Med dessa ord så vädjar jag åt fullmäktige att avslå Sverigedemokraternas motion.

Mikaela Persson (MP)
ersättare Barn- och Ungdomsnämnden
Landskrona Stad

Inga kommentarer: