onsdag 29 oktober 2008

hårboll / slätrakat

Jag pratar om mina ben. Just nu har jag ett alldeles nyvaxat (okej, sen i måndags) ben. Det högra. Och ett ovaxat, med typ 1,5 cm långa hårstrån på. Det vänstra. All logik i världen borde ju innebära att det väntra, håriga, benet är rätt. Jag menar, hallå! Vänster är ju så mycket bättre än höger, i alla lägen. Men nu är det inte logik vi pratar om, utan varför tjejer "tvingas" plåga sig genom varannandags rakning, en gång i månaden vaxning och laserbehandlingar. Jag tycker verkligen inte alls om att raka bena. Det är typ skittradit. Att vaxa benet gjorde faktiskt inte så ont som jag fasat över, men det tog ju sin lilla tid. Plus att jag bara hann med det ena. Hade hjälp av en super-duper kompis, tack tack! Men vi båda hade andra planer och kunde inte fixa med mina ben hela dagen. Tillbaka till saken. Visst, det är snyggt med släta ben. Jag erkänner. Men jag tycker det är grymt läskigt att 12-13 (kanske ännu yngre) åriga tjejer ska börja raka benen för att det är "fult" med hår. Jag menar, hallå! Det är ju så himlans naturligt. Vi har blivit skapade med hårväxt. Punkt. Det sjuka är att det endast är hälften av befolkningen som tvingas till benrakning, för att den andra hälftens skull. Märkligt.

6 kommentarer:

F sa...

eller är det verkligen för den andre hälftens skull? hm... det tror jag inte. i alla lägen i alla fall!

F sa...

eller är det verkligen för den andre hälftens skull? hm... det tror jag inte. i alla lägen i alla fall!

Mikaela Persson sa...

fast benrakning handlar ju om att man ska vara snygg till det yttre. det yttre visar man upp för andra. så därför tänker jag att man rakar bena för att göra sig fin inför killarna. typ. men vad vet jag. jag försöker komma fram till fall det kan vara så att jag själv också kan ha nytta av rakade ben. :)

F sa...

jag tänker kanske inte att det är så stor nytta, varken för mig eller för nån snubbe. mer att jag kan känna mig fin å fräsch när jag har nyrakade ben helt enkelt.

F sa...

jag tänker kanske inte att det är så stor nytta, varken för mig eller för nån snubbe. mer att jag kan känna mig fin å fräsch när jag har nyrakade ben helt enkelt.

Mikaela Persson sa...

det jag försöker trycka på är orsaken till varför du känner dig fin och fräsch när du är nyrakad. för det är ju inte naturligt att ha rakade ben. och då kan man ju försöka fundera ut varför det är så att så många, främst, tjejer rakar bena.