tisdag 18 december 2007

mina koldioxidutsläpp

Igår kväll när jag egentligen borde sovit så gjorde jag ett par test på internet. Eller, jag gjorde samma test två gånger. Ett där jag såg på min livssituation idag och ett om hur det kan komma att se ut om ett år. Jag svarade på 32 frågor i DN:s utsläppskalkylator. Jag tror det kan vara nyttigt för alla att göra det testet. Det får en att tänka till.I nuläget är jag skyldig till 3,7 ton utsläpp av växthusgaser. Det är 0,7 ton mer än vad man bör göra för ett hållbart samhälle enligt FN:s prognoser för år 2050. Det ska dock tilläggas att jag bor i en familj som har hyfsat mycket pengar, och har därför valt att bo i ett på tok för stort hus. Lathet och annat innebär att flertalet elektroniska produkter står på dygnet runt. Och vi äter en himlans massa kött. Vilket inte heller är så värst bra för miljön.

Jag gjorde samma test, men där jag räknade på hur det antagligen kommer se ut om ett år då jag bor i egen lägenhet och huserar för mig själv. Då var det andra bullar. 2,0 ton.


Det känns väldigt bra att jag båda gångerna orsakade mindre skada än både medelsvensken och världsmedborgaren. Men det är också lite läskigt. För jag tycker inte jag riktigt lever som jag lär i alla lägen...

1 kommentar:

F sa...

men to think of it, who does? du lär bra i alla fall, det är ju en väldans bra början =D