torsdag 6 december 2007

I Am Swedish...

... men spelar det verkligen någon roll? På den numera välkända samlingportalen Facebook kan man lägga till olika "applications", tillägg. Allt för att göra det roligare (?) att vistas på portalen. Den senaste inbjudan jag fick var att lägga till "I Am Swedish" till min facebook. Vilket jag också gjorde. Men varför ska detta spela någon roll? Och vad egentlig betydelse har det för mig som person? Vad är man om man är svensk? För mig innebär det inget mer än en nationalitet. Ett sätt för mig, boendes i utlandet, att berätta vart jag kommer ifrån. Den plats på detta jordklot jag anser mig ha mitt hem.

Jag har växt upp med ett antal olika traditioner. Men jag tror inte att någon annan utanför min familj har växt upp på samma sätt. Ingen har firat jul som vi, dansat kring midsommarstången som vi eller ätit sill som vi. Det är traditioner som vi haft i vår familj, och fortfarande har. Men jag skulle inte ta illa upp om vi istället gjorde något annat. Om vi ändrade lite. Om vi desvenskifierades.

Jag tror faktiskt Sverige skulle må bra av lite desvenskifiering.

Inga kommentarer: