onsdag 12 december 2007

det börjar redan vid födseln

Så fort du har ploppat ut ur din mammas mage så börjar diskrimineringen. Har en en snopp mellan benen så kläs du i blått, saknar du en så blir det rosa. De två färger kommer sedan färga resten av ditt liv. Igår när jag stod och väntade på bussen så kom det en mamma med hennes fyra (?) åriga dotter. Mamman hade ett paket med massa olika ballongen i handen och frågade då dottern:

"Which colour would you like?" Utan att dottern hann svara sa mamman. "Pink?" Givetvis ville dottern ha en rosa ballong. Hon fick aldrig chansen att välja.

Jag fick aldrig heller chansen att välja. Välja fall jag ville vara pojke eller flicka. Detta ledde till att jag flertalet gånger fick tjäfta emot för att jag föredrog att spela fotboll och leka med bilar. Har alltid varit en pojkflicka. Men vad är en pojkflicka? Och vem har sagt att det inte är okej att spela fotboll och leka med bilar, bara för att man är tjej? Varför var det okej för Pelle i min klass att slåss men inte för mig? Varför ska Nils få högre lön än mig, när vi utför samma arbete?

Det finns mycket vi behöver jobba med i det samhälle vi lever i. Och det gäller att börja i tid.

Klippt från den eminenta bloggen där författaren Maria Ferm skriver:
"hörde senast en skräckhistoria från en förskola här i stan där två treåringar hade tagit av sig tröjorna och personalen gripit in och sagt "fy" till "flickan" och satt på henne tröjan igen, medan "pojken" fick fortsätta vara avklädd."

Orättvisa på hög nivå!

Inga kommentarer: