torsdag 25 december 2008

årets bästa debattartikel?

Såhär dagen efter Julafton kan en läsa i Expressen om ett problem jag som aktiv i en idrottsförening möts av ständigt. Jag får erkänna att jag är lyckligt lottad att arbeta i BTK Scania, där tjejer och killar tränar tillsammans. Där det är en blandning av olika etniska härkomster.

Men det som Maria Wetterstrand tar upp i debattartikeln är ett allvarligt problem, som jag själv stött på ett antal gånger. Sexism, homofobi, rasism. Jag ogillar att säga negativa saker om Landskrona BoIS. Men klubben har misslyckats stort vad gäller att släppa fram talanger, då de valt bort hälften av Landskronas invånare. Att BoIS, på 2000-talet, fortfarande inte har en damsektion är skandal! Min kompis, tjejkompis, fick spela med pojklaget i BoIS. Hon var riktigt grym, men tvingades sluta när hon var 9-10 år. Anledning: hon var tjej.

"När jag går på dansuppvisning med barn så är bara några få av dem pojkar. I de äldre grupperna saknas de ofta helt.
I hockeyrinken ser det tvärtom ut, där är det flickorna som av någon anledning inte är med. Det kan omöjligen handla om att pojkar inte kan dansa eller att flickor inte kan spela hockey, titta bara på Benke Rydman i dansgruppen "Bounce" eller hockeymålvakten Kim Martin. Jag tror inte heller att det beror på att pojkar är mer intresserade av hockey och tjejer av dans, jag tror att det handlar om hur vuxenvärlden begränsar barns utrymme för livsval genom att vi könsmärker idrotter."
Maria Wetterstrand, språkrör för Miljöpartiet de Gröna

Inga kommentarer: