fredag 14 november 2008

konkret

Det är svårt att skriva något konkret när man mest bara går runt och är irriterad. Jag är irriterad på motioner som SD ställt i kommunfullmäktige i Landskrona där de vill ta bort modersmålsundervisningen i förskolan, jag är irriterad på att vi inte får rösta om vad vi tycker om Lissabonföredraget, jag är irriterad på att människor dör varje minut av svält när vi här i väst proppar oss fulla med skräpmat och därav lider av fetma. Jag är irriterad, och kan därför inte skriva om något konkret. Så håll tillgodo tills den dag jag fått tillbaka inspirationen, istället för irritationen.

5 kommentarer:

Kulturbäraren sa...

1. Det är ju alldeles korrekt av Sverigedemokraterna:

http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2008/09/01/om_kallor_och_modersmal

2. Ja, jag håller med om att det är för jävligt. Kan du inte få ditt partis riksdagsledamöter att rösta ja till vänsterpartiets motion om att skjuta ratificerandet ett år?

3. Jaha? Jag bryr mig om mina egna i första hand. Vem bryr sig om utsatta svenskar, exempelvis hemlösa? Inte är det miljöpartiet i alla fall. Men sd bryr sig.

Mikaela Persson sa...

3. Jag bryr mig om utsatta svenskar. Jag bryr mig om utsatta amerikaner. Jag bryr mig om utsatta kurder. Det är därför jag är miljöpartist. Föredrar dock att säga att jag bryr mig om utsatta, för i min värld spelar etnicitet ingen roll.

Mikaela Persson sa...

2. Förhoppningsvis lyckas vi få med tillräckligt många för att rösta ner förslaget i riksdagen. Men det ultimata vore ju folkomröstning. Tyvärr är regeringen för fega för att lyssna på svenska folket.

1. Du har rätt, det är inte obligatiskt att erbjuda modersmålsundervisning i förskolan. MEN, jag tycker det är något vi ska vara stolta över i Landskrona. Precis som all inlärning så underlättar det ju tidigare man börjar lära sig något. Och ens modersmål, oavsett om det är danska, grekiska eller albanska, är ett språk som man kommer ha nytta av hela livet. Vi lever i en värld där globaliseringen drar fram, något som innebär att man har fördel av att kunna många olika språk. Lika självklart som det är med svenska skolan i olika länder utomlands, är det att vi ska erbjuda modersmålsundervisning. Samhället drar fördel av att vi har invånare som kan flera olika språk.

Mikaela Persson sa...

Tack för ditt stöd, klatschig. Kraam

Josef Boberg sa...

Lev i Frihet ! = fantastiskt !